Co roku na polskich drogach rowerzyści są uczestnikami kilku tysięcy wypadków drogowych. I tak:
- w roku 2017 zarejestrowano 4212 wypadków z udziałem rowerzystów, z czego śmierć poniosło 220 rowerzystów. Wskutek nieprawidłowego manewru wyprzedzania i omijania rowerzystów przez innych uczestników ruchu drogowego, ucierpiało 357 rowerzystów, a wskutek niezachowania przez kierowców innych pojazdów bezpiecznej odległości względem rowerzystów, obrażenia odniosły 84 osoby;
- w roku 2018 zarejestrowano 4712 wypadków z udziałem rowerzystów, z czego śmierć poniosło 286 rowerzystów. Wskutek nieprawidłowego manewru wyprzedzania i omijania rowerzystów przez innych uczestników ruchu drogowego, ucierpiało 358 rowerzystów, a wskutek niezachowania przez kierowców innych pojazdów bezpiecznej odległości względem rowerzystów, obrażenia odniosło 90 osób;
- w roku 2019 zarejestrowano 4426 wypadków z udziałem rowerzystów, z czego śmierć poniosło 258 rowerzystów. Wskutek nieprawidłowego manewru wyprzedzania i omijania rowerzystów przez innych uczestników ruchu drogowego, ucierpiało 323 rowerzystów, a wskutek niezachowania przez kierowców innych pojazdów bezpiecznej odległości względem rowerzystów, obrażenia odniosło 99 osób.
Zgodnie z aktualnymi przepisami w Polsce nie ma konieczności jazdy w kasku dla rowerzystów. Na co dzień dochodzi do wielu incydentów, w których kaski rowerowe znacząco łagodzą skutki niebezpiecznych upadków albo wręcz chronią życie. Trzeba pamiętać, że rowerzyści należą do grupy silnie narażonej na groźne urazy głowy. Nie ma niestety statystyk obrazujących ilu poszkodowanych rowerzystów w trakcie wypadków miało na sobie kask, a ilu nie.
Dodatkowo, rowerzyści (w przeciwieństwie do innych pojazdów, uczestniczących w ruchu drogowym) nie są obowiązani do całodobowego używania świateł. Badania wykazały spadek o 33% wypadków z udziałem rowerów z włączonym oświetleniem. Wprowadzenie przepisu dotyczącego obowiązkowego używania oświetlenia w warunkach słabej widoczności mogłoby spowodować spadek liczby wypadków z udziałem rowerzystów, nawet o 1500 przypadków rocznie.
W związku z powyższym, posłowie Lewicy zwrócili się do ministra infrastruktury z interpelacją, prosząc w niej o odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy planowanie jest wprowadzenie rozwiązań, które nałożą na rowerzystów obowiązek jazdy w kaskach i z oświetleniem w warunkach słabej widoczności? Jeśli tak, czy Pan Minister przewiduje współfinansowanie z budżetu państwa zakupu takiego wyposażenia dla uboższych rowerzystów?
- Czy planowana jest nowelizacja art. 24 ust. 2 Prawa o ruchu drogowym poprzez zmianę wymaganego dystansu przy wymijaniu/omijaniu rowerzystów z 1 m do 1,5 m dystansu? Warto wspomnieć, że odległość 1,5 m to minimalna odległość, która pozwala na utrzymanie bezpieczeństwa i komfortu jazdy zarówno kierowców jak i rowerzystów.
- Czy planowane jest wprowadzenie do rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych, znaku drogowego informacyjnego, zawierającego informację o bezpiecznej odległości od rowerzysty przy wykonywaniu manewru wyprzedzania i omijania (1,5 m)?